AMAGER RUNDT
Ideen opstod

I 2015 sad jeg, Emma i en surfski for første gang. Jeg havde netop roet mit sidste stævne for Landsholdet i Sprint med den indsigt at jeg aldrig ville nå OL. Det var tid til at prøve noget nyt. Min første tur i Surfski fra Klampenborg Kajakklub var ren irritation over, hvor dårlig jeg var, men jeg fandt hurtigt ud af at der var EM og VM i Surfski, også kaldet Ocean Race, og det tændte en ild i mig.
Fra 2016-2019 rejste jeg 2-3 måneder om året for at træne med de bedste, lære af de bedste og ro nogle af de største og mest anerkendte løb der er i Ocean Race inklusiv EM og VM.
Jeg kom også hjem engang imellem, og her skulle der opleves nye ting i den nye bådtype, Surfski. Surfski gjorde at jeg pludselig var blevet en superhelt der kunne ro i alt slags vejr. Dette gjaldt også turen Rundt om Amager.
Jeg blev forelsket i turen rundt om Amager. Hver gang jeg var udenlands til et stævne stod jeg med en følelse af, at turen rundt om Amager kunne noget helt specielt. Jeg ønskede at dele denne oplevelser med andre, men hvordan?
Jeg ville lave en fællestur, nej, et stævne som hed AMAGER RUNDT.

Hver rejse og hver deltagelse i et nyt stævne gjorde at jeg tog erfaring med hjem. Ideer, optimeringer, udvikling som hvert år fyldte og stadig og gør at stævnet har været i udvikling siden første tur i 2018.
AMAGER RUNDT er også en læringsrejse for mig personligt i, hvordan man skaber et stævne og hvordan man udvikler et større event. Det er mig, Emma der står for udvikling af sociale medier, datoer, deadlines, indkøb, logo, tracking, design af præmier og pins, hjemmebagte boller ect. Dog har jeg med tiden fået min mand med ombord. Han er god til tidtagning, tracking og logoer, men familie og venner er stabile hjælpere og tager flere og flere opgaver fra mine hænder, der jeg ikke længere selv har tiden, hvis der skal udvikles. Dog skal det siges at jeg har elsket og elsker at lære alle disse mange ting der hører sig til, når man vil udvikle AMAGER RUNDT til at løb jeg mener har Verdensklasse, og jeg nyder at stå for AMAGER RUNDT.
Der skal lyde en stor tak til trofaste hjælpere, ikke mindst til min mand som kan alt det jeg ikke kan og til Jørgen fra Kajakhotellet, som står for faciliteter og vejleder mig i at stille de store visionære spørgsmål og kommer med gode ideer og god energi.
Jeg er meget glad for at du har taget dig tid til at læse på på denne side, da det betyder at du har interesseret dig for mit lille hjertebarn AMAGER RUNDT.
/Emma

The History of AMAGER RUNDT

2018
Det første år

I 2018 blev første AMAGER RUNDT.
Det blev afholdt med hjælp fra min mor, der stod i Dragør, min far der var redningsbil samt to frivillige
fra Vallensbæk kano og Kajakklub som tog tid. Jeg havde, med to veninder, lavet medaljer af krympeplast,
dvs. de var alle sammen håndlavede og havde et unikt design.
Starten gik fra Hvidovre Kajakklub. Der var 21 til start og for mig var det allerede en fantastisk tur og succes.

Emmas efterskrift til turen 2018
Amager rundt 2018 blev mange ting. Det blev fælles starter og livestreaming. Det blev ruten gennem Københavns Centrum, fyldt med turister, kanalrundfart og skibe at surfe efter. Det blev ruten ned til Dragør, med med-strøm SOL og følelsen af uendelig frihed. En tur til Dragør, hvor min mor nøjsomt sad og krydsede alle ind, til min fars peptalk, havkajakkernes madpakke stop, min mors hjemmebagte kokostoppe og hygge. De sidste 20 km. mellem sten, lavt vand og sæler var som forventet den største udfordring, inden sidebølgerne ramte os. Ved broen i Hvidovre Havn ventede vores to dejlige frivillige med stopur, medaljer, en tændt grill, kaffe og kage. Amager Rundt er en udfordring, men en oplevelse! En udfordring for alle dem der tæller sekunder, men også alle dem der vælger at tage udfordringen op, for at gennemføre. 2018 var for mig en kæmpe oplevelse, men det var deltagerne der stillede op, der overtalte mig til at vi allerede 2019 skulle fortsætte.

Starten gik kl. 8:00 og klokken 10.00 fra Hvidovre Kajakklub.

Der var godt vejr og godt humør!

2019
Vi flyttede ind til KAJAKHOTELLET

Efter en stor succes første år var spørgsmålet, hvor skal vi hen?
Rygterne om AMAGER RUNDT var åbenbart ikke gået stille hen.
Jeg blev nemlig kontaktet af folk som ville byde ind og samarbejde om løbet.
Jeg husker tydeligt en visionær person der ringede og fortalte om hans ideer om at gøre AMAGER RUNDT til en mega event med reservation på hotel med middag efter, konfetti gennem havnene og en masse andet. Jeg kan huske jeg lagde røret på og hurtigt kom frem til at, Nej Amager Rundt skal vokse i det tempo jeg kan overskue og det skal ikke koste for meget at være med, det skal handle om turen.
Noget har jeg lært gennem årene. Det er vigtigt at sætte overliggeren, der hvor man kan nå den, uden at brække halsen. Dvs. at AMAGER RUNDT er noget jeg skaber i min fritid, og overliggeren må aldrig være så høj at jeg mister lysten til at lave det, for uanset samarbejdspartner eller ej, så ved jeg at jeg kommer til at trække det absolut tungeste læs selv.
Jeg blev også kontaktet af Kajakhotellet. De ville også samarbejde om eventet, men deres tilgang var ydmyg og det var tydeligt at et samarbejde ville være på mine præmisser og mine ideer men at de havde det jeg manglede, et sted som kunne gøre AMAGER RUNDT til det løb jeg ville skabe. Kajakhotellet ville blive den hovedstad, det fyrtårn og det samlingspunkt der skulle gøre at AMAGER RUNDT fik et sted og bo. Det lød som det perfekte match og samarbejde for 2019.
Mange løb har en medalje til alle som gennemføre. Jeg har en kærlighed for pins. En pin kan du sætte på dit tøj til hverdag, den er lille, stadig markant og et samleobjekt. Derfor fandt jeg en leverandør og vi havde en god dialog om hvilket materiale mm. som var bedst til formålet.

I 2019 satte vi 50 startnumre til salg og da tilmeldingen åbnede, var de væk.
2019 var en fantastisk år. Der var nu sikkerheds både, fotograf på vandet, startnumre på bådene, start og mål var på Kajakhotellet og pausen på Skrædderholmen. Det var meget høj sol og kun få steder der var bølger. Det er en af de få gange hvor ruten er gået med uret.

Samarbejde mellem Emmas AMAGER RUNDT ide og KAJAKHOTELLET begynder.

Fantastiske billeder taget at Erik Schultz, som må siges at være fast fotograf til løbet.

2020
Havkajak fik sin egen klasse og Covid_19 kom

Vi var heldige, siden AMAGER RUNDT kun havde 50 startnumre til salg,
og det var et udendørs arrangement, så blev det ikke aflyst pge. Covid_restriktioner.
Der kom 2 startled afsted som det plejer, solen stod højt og vinden var væk, som det plejer.
Det var første år at der var en egentlig Havkajakklasse.
Løbet fik sin første SUP deltager, Jens, som måtte, grundet reglerne i Københavns havn, ikke ro ind fra havnenes nordlige side men lavede en overbæring for at komme ind til Københavns Havn.
Der blev købt kæmpe kort over Amager, så ruten kunne ses tydeligere og så briefing kunne blive mere grundig.

AMAGER RUNDT var ikke tiltænkt SUP, men Jens var motiveret og trænede benhårdt et helt år op til løbet, og beviste dermed at det VAR muligt at stå på SUP rundt om AMAGER under 8 timer.

Havkajak fik for første gang sin egen klasse.

Havkajak er absolut den bådtype der er størst repræsenteret til AMAGER RUNDT.

2021
Sikkerhedens år og Covid år

Covid_19, sikke en stemningsdræber. Men en pandemi skulle ikke få AMAGER RUNDT stoppet.
Allerede i foråret lagde jeg, Emma en video på facebook for at signalere at AMAGER RUNDT IKKE ville blive aflyst
og at løbet, selv under de strengeste restriktioner, ikke kunne stoppes. Se den sjove video igen HER
I videoen havde jeg regnet ud hvor mange starttider vi skulle lave, hvis man kun måtte være 10 samlet, hvis vi startede enkeltvis mm. for at signalere ‘om vi så skal sende alle deltagere afsted med 3 min. mellemrum, så gør vi det - Vi aflyser IKKE’.

Og det gjorde vi IKKE!

Løbet havde, i løbet af vinteren, fået lavet sit eget logo som kunne gøre at løbet fik lavet orange veste, også kaldet Bibs.
Nu blev alle deltagere klædt i orange.
Dette til stor glæde for vores sikkerhedsbåde, der nu kunne skelne en tilfældig paddler i Københavns havn med en deltager og som kunne se en deltager på kilometers afstand.
Jeg havde vinteren igennem ringet til London, Australien og læst op på alle mulige apps, trackingsystemer og indhentet tilbud. Valget faldt på trackcouse.com, et polsk firma. Men det virkede, og løbet kunne før første gang trackes live og give vores sikkerhedsansvarlige på land et fuldkomment overblik over deltagernes position ift. vores redningsbiler og både.
Dansk Søredningsselskab stillede med båd, så nu var der 3 både på vandet.
Igen fik vi fantastisk vejr og med de frivillige og ikke mindst min mand ved min side, som stod for tracking og tidtagning, så var det virkelig et år med optimering af sikkerheden under løbet.
Det var nu blevet lovligt for SUP at ro hele vejen rundt om Amager, men troen på at AMAGER RUNDT var noget for SUP, var der stadig tvivl om.
Det var året hvor der blev tradition for at vinderne fik et kunstværk med AMAGER, som primær inspiration samt at deltagerne skulle rejse sig op og vise om de havde roet, et, to eller fire år.

2022
5 års jubilæum

I 2022 havde løbet 5 års jubilæum. Det skulle absolut markeres.
Der var mange ideer, fonde der skulle søges, banner der skulle laves og hænges op i broer, det hele skulle have lidt ekstra.
I januar blev jeg lykkeligt gravid, i maj blev vi lige gift…
Månederne fløj og ambitionerne blev lavet om til det som var muligt og som ville give mest værdi.

Det blev det første år at vores sikkerhedssetup skulle tryktestes. Jeg var ikke på vandet for første gang og kunne dermed være en del af overblikket og dermed være med til at tage telefoner og kommunikere med vores både. Det jeg fandt ud af er, at AMAGER RUNDT har et godt sikkerhedssystem, hvor redningsbåde og biler med tracking gjorde at de ansvarlige på Kajakhotellet kunne sende assistance til de som havde behov for hjælp.
Vi prøvede med 3 starttider som skulle samle gruppen mere, dog skal det evalueres om det havde den ønskede effekt.
Det var hård tur i 2022. Når der ikke var modstrøm var der stiv modvind.
Vi prøvede at sætte SUP på programmet og der var faktisk en del tilmeldinger. Der var mange på SUP der kæmpede bravt, men måtte give op.
De frivillige fra Dansk Søredningsselvskab var kommet ind med fuld respekt og beundring for den motivation og vilje som alle deltagerne have vist derude.
Det var derfor med ekstra stor glæde at fejre alle deltagerne. De sidste penge i budgettet var brugt på lagkage og der var virkelig en helt unik dag at fejre 5 år med AMAGER RUNDT.